BHTCS TT-re készülés I. » 2015.12.13.

A Budai-hegység Távoli Csúcsai (BHTCS) egy január elején rendezett teljesítménytúra. Mi ezen 2016-ban részt kívánunk venni, ha már felkerült bakancslistáinkra. A táv felét eme túránkon tekintettük meg, a másik felét pedig egy hétre rá tervezzük.

A tájékozódás néha azért szolgált meglepetésekkel, de egy-két figyelmetlenségtől eltekintve egész pontosan megtaláltuk a célba vett csúcsokat.

A napos és ködös idő, pontosabban hely többször is váltakozott a nap folyamán, így volt szerencsénk napsütéses és tejköddel fedett hegytetőkhöz is.

A bánya pereme felett szép kilátás nyílt a II. kerület szélére
Szerencsénkre a Nagy-Szénénásról még pompás panoráma nyílt
Szép erdei ösvény az őszi napsütésben
A Határkövektől kezdődően már sűrűsödött a köd
A csúcson a látótávolság 20 méter alatti volt
Miután kiértünk a ködből, ismét messzire láthattunk el
Nagykovácsiban estére kigyulladtak az ünnepi díszek, illetve megkezdődött a karácsonyi vásár is

Megtett táv: 25 km
   » Gyalogtúra

Tájegység: Budai-hegység
Túra ideje: 2015.12.13.
Táv és szint: → 25 km ↗ 650 m ↘ 650 m
Táv-szint arányok: Szintemelkedés: +26 m/km
Szintereszkedés: -26 m/km
Szintváltozás: 52 m/km
Túra útvonala: Nagykovácsi, Kálvária-domb, Alsó-Zsíros-hegy, Nagy-Szénás, Meszes-hegy, Nagykovácsi
Infó, ötlet: - térképpel jól követhető ösvények
- néha tejköd, fagypont közeli hővel
- néha napsütéses idő, 4-10 °C
- a napsütéses helyeken találkoztunk pár kirándulóval, főként bringásokkal

Európai mókus

Kálvária-domb » Turistajelzés » Turistajelzés
9 Alsó-Zsíros-hegy 11:40-12:10 » Turistajelzés
evés, csoki, pecsételés
12 Nagy-Szénás 13:00-13:15 » Turistajelzés » Turistajelzés » Turistajelzés » Turistajelzés
17 Meszes-hegy 15:15 » Turistajelzés » Turistajelzés
előtte egy 2 km-es eltévedés
22.7 Nagykovácsi 16:50
az eltévedéssel együtt summa 25 km

BHTCS felderítés I.

Dzsumbuj Nagykovácsi mellett

Célunk a jövő év eleji Budai-hegység Távoli Csúcsai (BHTCS) teljesítménytúra 7 ismertetett csúcsának bejárása volt. Nagykovácsiban, a Nagyboldogasszony templom előtti főtéren hagytuk az autót. A 63-as busznak itt a végállomása, így Hűvösvölgyről közvetlen BKV járattal is elérhető Nagykovácsi központja. A dohány boltban ittunk egy ´nagyon finom kávét´, majd útra keltünk az első csúcs felé, a 388 méter magas Kálvária-dombra 9 óra magasságában.

A Kossuth Lajos utcán haladtunk kelet felé, majd az Ady Endre úton északnak fordultunk és az utca végén jobbra kanyarodva kigyalogoltunk a faluból. Egy zsákutca állta az utunk, így egy sorompón áthaladva egy legelő oldalában haladtunk tovább kelet felé. Balra tőlünk, erdős-dombos terület terpeszkedett, egy kerítéssel elválasztva. Egy idő után nekivágtunk a domboldalnak, és a dzsumbujon keresztül megmásztuk azt, elérve a domb tetején kelet felé tartó Turistajelzés illetve Turistajelzés jelzéseket. Érdemesebb már Nagykovácsiból közvetlenül ezen jönni, kikerülve a bozótost. A Kossuth Lajos utcán egyel korábban - mint az Ady Endre - balra fordulva, az Antónia utcán halad a kék jelzés (élesben a TT-n majd így fogunk menni).

A Turistajelzés-en 1-2 kilométert gyalogolva elértünk a Turistajelzés és a Turistajelzés elágazásához. Ez volt az a pont, ahol egyenesen észak felé fordulva belevetettük magunkat az erdőbe, a kb. 300 méternyire lévő Kálvária-domb csúcsának irányába. Útközben egy vadászt is láttunk, de az szerencsére nem nézett minket szarvasnak... Az erdőben egy jelöletlen ösvényre bukkantunk, ami felvitt minket a csúcsra egy régi bánya peremén haladva, ahonnét a 2. kerületre nyílott szép kilátás. Innen készítettünk is pár fotót.

Kálvária-domb kilátása

Az első meghódított csúcstól az Alsó-Zsíros-hegy északnyugat felé található, így elindultunk arrafele. Egy völgybe ereszkedtünk le először - északnyugatra a Kerek-hegy emelkedett, eltakarva az Alsó-Zsíros-hegyet. Ezen hegy alatt húzódik a Turistajelzés ösvénye. A völgybe leérve egy keresztező földúton kiértünk egy aszfaltozott útra (Zerind vezér u. folytatása a Karácsonyi u.), és ezen haladtunk Solymár település felé. Talán itt is érdemes a csúcstól közvetlen kelet felé leereszkedni a kocsiútra, hiszen a csúszós hegyoldal lassabb tempóra készteti az embert.

Nagy-Szénás teteje

Hamarosan elértük az aszfaltutat keresztező Turistajelzés ösvényt, amin balra fordultunk. Egy helyen levágtuk az észak felé forduló, kb. 1,5 km kitérőt tevő Turistajelzés-t, és egy földúton a Turistajelzés jelzést értük el (ismét). Ezen az ellenkező irányba haladtunk, mint korábban. Hamar csatlakozott ismét a Turistajelzés jelzés (egy buszmegálló miatt tért ki északnak). 1-2 kilométer séta után a Muflon itató nevű kocsma mellé értünk, itt pecsételtünk egyet (az első és utolsó pecsét ezen a túrán), majd megnéztük az Alsó-Zsíros-hegyi turistaház romjait. Ezzel elértük a 2. csúcsot is (ami valójában nem is csúcs). Örömünkben megebédeltünk, majd a Turistajelzés jelzést követve elindultunk a Nagy-Szénás felé (3. csúcs). Végig a Turistajelzés-t kell követni, persze közben más jelzések is becsatlakoznak itt-ott-amott és emitt. 2-3 kilométer séta után (főképp Budapest határán) elérjük a Nagy-Szénás kopár csúcsát. (Ez a 3. célcsúcs a maga 550 méterével, ami egyébként a 3. legmagasabb pontja a Budai-hegységnek a Nagy-kopasz (559 m) és Kutya-hegy (558 m) után.)

Szép napsütéses idő volt, aminek köszönhetően szép kilátás nyílt Budapestre, és Pilisszentivánra/Pilisvörösvárra. Szép, bár a város és táj itt-ott ködbe burkolózott. Közvetlen délre tőlünk a Nagy-Kopaszon ágaskodó Csergezán Károly kilátó, délnyugatra távolabb a János-hegyi kilátó mutatkozott. Északra a Pilis-hegy és a rajta nemrég épült kilátó volt látható. Rövid pihenő után folytattuk az utunkat a Turistajelzés jelzésen. A hegyről lefele jövet egy túrázó hölgyeménnyel találkozunk, aki furcsa ´szoknyát´ viselt. Ez a szoknya sok szalagból állt, ugyanis a leányzó egy nemrég lezajlott tájfutó verseny szalagjait gyűjtötte össze.

A Turistajelzés-en nyugat felé haladva hamar elértük a Turistajelzés elágazást. Innen a Kutya-hegy oldalában haladtunk a Turistajelzés jelzésen, egészen a Turistajelzés becsatlakozásáig. Egy vadkerítésen kellett átmászni a jelzéshez. Az erdészet táblájáról megtudtuk, hogy a túlszaporodott vadak miatt van a kerítés, akik veszélyeztetik az erdő megújulását, többek közt a ritka pilisi lent fennmaradását is.

A Meszes-hegy keresztje a csúcson

A Turistajelzés-n tévedésből balra fordultunk, és csak kb. 1 km megtétele után jöttünk rá a bakira. Visszafordulunk, és visszamentünk a Turistajelzés és Turistajelzés találkozásához. Fél órás veszteség volt ez, de szerencsére nem élesben követtük ezt el, így csak okoltunk a hibánkból. A Turistajelzés-n immár jó irányba haladva (az ún. ´fehér úton´) hamar elértünk a következő, számunkra releváns kereszteződéshez. Itt egy határkő fekszik, Perbál, Budajenő és Nagykovácsi határait jelölve.

Naplemente a kitisztuló időben a határkőnél

Az utunk innét egy jelöletlen, de széles földúton vezetett minket. Érdekes, hogy a határkőtől nyugatra egyre sűrűbb köd ülte meg az erdőt. A földút egy ponton (kb. 1 km-rel a kereszteződés után) erősen északnak fordul. Innen egy kisebb, szintén jelöletlen ösvényen haladtunk nyugat felé. Jobbra az elágazásokat kell figyelni, a második a lényeges esetünkben. Ennél a leágazásnál el kell hagyni a kitaposott utat, és toronyiránt észak-északnyugatnak kell haladni. Egy irtáson átvágva a Meszes-hegy oldalában találtuk magunkat. Egy alkalmas pontot keresve nekivágtunk a hegyoldalnak. Útközben mozgásra lettem figyelmes. Szerencsénkre egy bokor takart minket, így a két muflon, ami csörtetett lefele a hegyről, nem vett észre minket, és jó közel haladtak el mellettünk. Hamarosan felértünk a hegy lapos síkjára, ahol két kóbor kutya hozta rám a frászt, de egy-két ugatás után eltűntek a balfenéken.

A hegy tetején a térkép szerint egy kereszt van, amit nem láttunk, mivel a köd itt már olyan sűrű volt, hogy kb. 15-20 méterre korlátozta a látótávolságot. Elindultunk hát megkeresni, és rövid séta után a kereszt előbukkant a sűrűből. Elértünk hát a 4. csúcshoz is, megleltük a 381 méter magas Meszes-hegy csúcsát is.

Innen azon az úton mentünk vissza, amin jöttünk a jelöletlen út kereszteződéséhez. Ebből a pontból dél-kelet felé kell átvágni a rengetegen, hogy az 5. ellenőrző ponthoz jussunk, az Ilona-lakhoz. Ezt a felderítést 1 hét múlva fogjuk csak megejteni, felkeresve a két másik csúcsot is (Nagy-Kopasz és Fekete-hegy csúcsát).

A jelöletlen úton visszamentünk a határkőig (ami a köd határát is jelezte, ezen pont után teljesen tiszta lett újra a táj), majd a Turistajelzés-n kb. 3,5 km-t gyalogolva értünk Nagykovácsiig. A település főterén karácsonyi vásár volt, kisebb tömeggel. 5 óra körül ültünk be az autóba, és indultunk vissza Pestre.