Magas-Tátra hármasban, avagy az eddigi legveszélyesebb túránk » 2018.05.17-21.

A tavalyi Tátra-közeli túránk óta vágyunk erősen egy csatangolásra hegységben, a Szlovák-Paradicsomban megszerettük a környéket. Szlovákiában terveztük a mászásokat, de a június 15-éig tartó téli zárlat miatt inkább Lengyelország mellett döntöttünk.

A Magas-Tátrában két völgytúra és két magashegyi túra volt a gondolat, végül a Sas-út elejét másztuk, az Öt-tó völgyének tavait csodáltuk meg, a Rysy-t (Tengerszem-csúcs) támadtuk és egy könnyedebb erdei túranap is alakult.

Már a Sas-úton (Orla Perć) is éreztük, hogy még túl télies az időjárás a felszerelésünkhöz - ereszkedés közben nem vállaltunk be egy havas kuloár részt, inkább kerültünk. (Ráadásul egy sziklaomlás másnap meg is semmisítette a történelmi út ottani szakaszát...)

A Rysy-t mászva meg is történt a baj, 2000 méter környékén a meredek havas-jeges hegyoldalban az épp ott mentést végző helikopter utasításai és szele következtében Viktor kicsúszott, és csak ~200 méterrel lejjebb állt meg egy szakadék előtt. Nagy szerencséje volt hogy megúszta kisebb sérülésekkel, a helikopter egy olyan halottat vitt le épp a hegyről, aki kevesebbet csúszott szinte ugyanott...

Összességében egy jó (és szerencsés) hétvégét zártunk, de ez az utolsó napi baleset rányomta a bélyegét a Magas-Tátrabeli első élményünkre.

Gęsia Szyja
Sas-út / Orla Perć
Psia Trawka
Morskie Oko

Megtett táv: 70 km
   » Gyalogtúra    » Magashegyi túra    » Külföldi út

Tájegység: - Magas-Tátra - Lengyelország - (Szlovákia)
Túra ideje: 2018.05.17-21. » 4 túranap
Táv és szint: → 70 km ↗ 3350 m ↘ 4350 m
Szintváltozás: 110 m/km
Túra útvonala: Palenica Białczańska, Gęsia Szyja, Rusinowa Polana, Palenica Białczańska | Kasprowy-csúcs, Świnica, Zawrat, Mały Kozi Wierch, Kozia Przełęcz, Öt-tó völgye, Wielki Staw, Palenica Białczańska | Toporowa Cyrhla, Psia Trawka, Suchy Wierch Waksmundzki oldala, Dolina Gąsienicowa, Psia Trawka, Toporowa Cyrhla | Palenica Białczańska, Morskie Oko, Czarny Staw pod Rysami, Morskie Oko, Palenica Białczańska
Infó, ötlet: - a szállásunk Zakopaneban lett foglalva végül, sátor helyett egy szállóban (Willa Pod Wierchami)
- az időjárás tökéletes volt, csak ritkán szemerkélt, eső pedig csak a kocsiban ért minket
- illetve a Sas-út nagyon ködös volt, de azért ott is volt panorámánk
- hóban (magashegységben télen-nyáron) a gleccserfelszerelés (hágóvas, jégcsákány, kötél) elengedhetetlen, a hómacska közel sem elegendő
- mikor ott voltunk, többen is meghaltak a hegyen
- Viktor is kicsúszott a Rysy-t támadva (vagy 200 m-t), de ő szerencsésen megúszta ´kisebb´ sérülésekkel
- a Sas-út egy része leomlott, miután végigmásztunk rajta, így le is zárták az ottani túránk után egy nappal
- a költségek egy jelentős részét adja a parkolás (~25PLN/nap), belépő (5PLN/fő/nap) a nemzeti parkba és a felvonó (~50PLN/fő)

- pontszámítás: csak a Sas-útnál (Orla Perc) vettem a túrát magashegyinek (a Rysy-t a mentés miatt nem számoltam ide)
- --- a táv és szint a magashegyiként számolt részt leszámítva: → 63,5 km ↗ 2650 m ↘ 3650 m » 63,5×1,5 + 26,5×2 = 148,25 p
- --- 4 túranap: 4×1 = p
- --- magashegyi sziklatúra: → 6 óra (6,5 km) ↗ 700 m ↘ 700 m » 6×8 + 7×4 + 7×2 = 89 p
- --- Σ 241 p

(több) + »
Gímszarvas
(1) + »

Zakopeneban valt a szállásunk, a Willa Pod Wierchami-ban. Onnan autóval mentünk mindig a túráink kiindulópontjaiba.

Táv és szint Útvonal Infó
10,8 km
±1000 m
Palenica Białczańska P (1000m) » Turistajelzés » Turistajelzés » Gęsia Szyja (1489m) » Turistajelzés » Rusinowa Polana » Turistajelzés » Palenica Białczańska P (1000m) első napi túránk, eredeti tervek szerint elsétáltunk volna az aszfalton a tavakig (9km), de a Turistajelzés jelzésen rossz helyütt rövidítettünk, így egy másik túraútvonal mellett döntöttünk
17,6 km
+700 m
-1700 m
Felvonó » Kasprowy-csúcs (1987m) » Turistajelzés » Sas-út / Orla Perć eleje a Turistajelzés-on (Świnica (2301m) » Zawrat (2159m) » Mały Kozi Wierch (2228m) » Kozia Przełęcz) » Turistajelzés » Öt-tó völgye » Turistajelzés » Wielki Staw tó és vízesés » Turistajelzés-ön a Roztoka patak völgye » Turistajelzés » Palenica Białczańska P (1000m) erre a napra a Sas-út bejárását tűztük ki célul
a felvonó után tejköd és viharos szél fogadott bennünket
sok időbe tellett eljutni a Sas-úthoz, így annak csak az elejét jártuk be
a Turistajelzés út északi ágán akartunk leválni a mászóútról estefele, de az egy havas kuloárban kezdődött, ami miatt nem vállaltuk be, így délnek indultunk a jelzésen
a parkolóból a kocsihoz taxival jutottunk vissza éjjel
Közvetlenül ottjártunk után a 100+ éves mászóút egy sziklaomlás miatt megsemmisült, így lezárták az elejét
19,6 km
±1000 m
Toporowa Cyrhla melletti parkoló » Turistajelzés » Psia Trawka » Turistajelzés » Suchy Wierch Waksmundzki oldala » Turistajelzés » Dolina Gąsienicowa menedékház » Turistajelzés » Psia Trawka » Turistajelzés » Toporowa Cyrhla melletti parkoló az előző napi hosszú túra, illetve a reggeli szemerkélés miatt csak későn indulhattunk útnak, így egy könnyedebb túra mellett döntöttünk
a bejárt patakvölgyekben egy kellemes hangulatú sétát tettünk, a Tátrának a sziklái és erdejei is csodásak
13,5 km
+1000 m
-0 m
Viktor: Palenica Białczańska P (1000m) » Turistajelzés » Morskie Oko (Halas-tó) alsó tó (1400m) » Turistajelzés » Czarny Staw pod Rysami (Tengerszem) felső tó (1600 m) » Turistajelzés » Rysy (Tengerszem-csúcs) oldala (~1950m) » 200 méteres kicsúszás » mentőhelikopter erre a napra tűztük ki Lengyelország tetejének, a Rysy-nek (Tengerszem-csúcs) meghódítását - nem jártunk sikerrel
2000 méter körül egy helikopter nem sokkal messzebb egy lezuhant és meghalt mászó mentését végezte épp, amikor az utasításainak eleget téve Viktor és Balázs arrébb mászott a meredek és havas-jeges hegyoldalban
az instabil helyszín és a helikopter rotorjának erős szele végett Viktor a Rysy oldalán kicsúszott és vagy 200 méterrel lejjebb állt csak meg, nem sokkal egy szakadék előtt (nagy szerencsével törés nélkül megúszta)
Balázsra így egyedül várt egy hosszú ereszkedés vissza a parkolóba
Viktort a Zakopane-i kórházban látták el, András kocsival ment érte, majd vissza a parkolóhoz Balázsért
Viktor interjúja a Zakopene-i kórház tetején
27 km
±1000 m
Balázs: Palenica Białczańska P (1000m) » Turistajelzés » Morskie Oko (Halas-tó) alsó tó (1400m) » Turistajelzés » Czarny Staw pod Rysami (Tengerszem) felső tó (1600 m) » Turistajelzés » Rysy (Tengerszem-csúcs) oldala (~1950m) » Turistajelzés » Czarny Staw pod Rysami (Tengerszem) felső tó (1600 m) » Turistajelzés » Morskie Oko (Halas-tó) alsó tó (1400m) » Turistajelzés » Palenica Białczańska P (1000m)
22 km
±650 m
András: Palenica Białczańska P (1000m) » Turistajelzés » Morskie Oko (Halas-tó) alsó tó (1400m) » Turistajelzés » Czarny Staw pod Rysami (Tengerszem) felső tó (1600 m) » Turistajelzés » Morskie Oko (Halas-tó) alsó tó (1400m) » Turistajelzés » Palenica Białczańska P (1000m)