Gyermekvasút túra / A 4 kilátó túra » 2015.03.14.

Eme túranapra az OKT 19. szakaszának elejét terveztük be, de sajnos a vonatok igen ritkás közlekedése, illetve a lekésett egyetlen reggeli szerelvény miatt módosítanunk kellett a terveinken.

Egy héttel csúsztattuk így a Becskéről induló kalandot, helyette pedig egy könnyedebb túrát néztünk ki magunknak - a Budai-hegységben a gyermekvasút vonalát jártuk végig, kitérőkkel a közeli hegycsúcsokon lévő kilátók felé.

26 km-es kellemes séta volt, mely során végigvettük a János-hegyi kilátót, a Budakeszi vadasparkot és a benne lévő kilátót, illetve a Kis- és Nagy-Hárs-hegyen lévő kilátókat is.

A város közelsége egyértelmű volt végig, de meglepő módon nem annyira zavaró. Javaslom mindenkinek ezt a túraútvonalat, kellemes kis napi program lehet.

Utunk során több vonat is elhaladt mellettünk, úgy látszik igen sűrűn járnak
Sajnos a ködös idő miatt messzire nem lehetett ellátni, de így is szép volt a környék
Lényegében az összes Magyarországon honos nagyobb testű emlőst felvonultatja a vadaspark...
Lényegében az összes Magyarországon honos jellegzetes vágómadárfélét felvonultatja a vadaspark...
Tiszta időben még szebb lehet a kilátás, de végülis így sincs miért panaszkodni a panorámára...

Megtett táv: 26 km
   » Gyalogtúra    » Vadles

Tájegység: Budai-hegység
Túra ideje: 2015.03.14.
Táv és szint: → 26 km ↗ 720 m ↘ 945 m
Szintváltozás: 64 m/km
Túra útvonala: A Gyermekvasút vonala, pár kitéréssel - Széchenyi-h, János-h, Budakeszi Vadaspark, Szépjuhászné, Kis-Hárs-h, Nagy-Hárs-h, Hűvösvölgy
Infó, ötlet: - lényegében a letéréseket leszámítva a síneken haladtunk, nehéz lett volna eltévedni ...
- egész nap gyengén szemerkélt az eső, de ettől eltekintve tűrhető túraidő
- felkapott hely, ráadásul március 15-i hétvége, úgyhogy jócskán voltak turisták

Szajkó

Kis-Hárs-hegy, kilátó 15:10-15:15 » Turistajelzés » Turistajelzés
Nagy-Hárs-hegy, kilátó 15:40-15:50 » Turistajelzés
26 Hűvösvölgy, Gyermekvasút 17:10 pecsételés
A túra folyamán végig a sínek mentén haladtunk, a kilátókhoz a megadott jelzéseken tértünk le.

Gyermekvasút túra / A 4 kilátó túra / Budakeszi Vadaspark

A vasútvonal legeleje

A március 15-i hétvégére is túrát szerveztünk, hisz mi mással is ünnepelhetnénk jobban, minthogy a természetben töltjük az időnket. Az eredeti túraterv sajnos egy héttel tolódott, mivel lekéstük az egyetlen korai vonatot, így a Budai-hegység mellett döntöttünk célként. Viktor hallott valamikor a ´Gyermekvasút nyomában´ nevű teljesítménytúrából, így ezen ötletből kiindulva mi egy hasonló túra mellett határoztunk, végig a síneken haladva jártuk végig a vasút útvonalát, kitérőket téve a környékbeli kilátókhoz.

A sors fintora, hogy a szervezett, 21 km-es TT egy nappal később, március 15-én került megrendezésre, bár nem a síneken, hanem a környékén. Sebaj egy nappal korábban végeztünk a túrával, mint a kiírás megkövetelte

A Gyermekvasút sínei

Hajnalban találkoztunk a Keleti-pályaudvaron, majd ott a vonat lekésése után átmetróztunk a Moszkva-térre (Széll Kálmán ...), onnan villamos, majd fogaskerekű, és meg is érkeztünk valamivel 7 után a Széchenyi-hegyre. Pár perc alatt megtaláltuk a Gyermekvasutat, így a síneket követve megkezdtük az átlag lassú ereszkedést egészen a Hűvösvölgyi végállomásig.

Útban a csúcs felé

A talpfákon haladva meglehetősen kényelmetlen volt eleinte az előbbre jutás, de igyekeztünk azért egy tűrhető tempót tartani. Utunk elején rengeteg, a decemberi ónos eső következtében letöredezett fák ágaiból feltornyozott halmot láttunk, illetve szép madarakat is volt szerencsénk megfigyelni - a nap folyamán például többször is láthattunk szajkót az ágak közt ugrándozni.

Az első állomásig, Csillebércig a Turistajelzés-ön haladtunk, mivel a sín mentén vezetett bennünket, majd onnantól végig a sínpár közepette. Pár állomást magunk mögött hagyva, majd másfél órával később kereszteztük a Turistajelzés jelzést, azon jobbra fordulva, majd a végén áttérve a Turistajelzés-re felértünk a kilátóhoz.

Ködös panoráma a János-hegyi Erzsébet-kilátóból

Legutóbbi ittjártunkkor, mikor Márkékkal bringával jöttünk fel ide,a kilátó zárva volt, de most szerencsére volt lehetőségünk felmenni a legtetejébe is. (A kiírás szerint 08:00-tól 20:00-ig van nyitva.) Fenn megejtettünk némi fotózkodást, majd elfogyasztottunk pár szendvicset is.

Bő fél órát időztünk itt, majd hátunkra vettük a zsákjainkat és folytattuk is utunkat. A sínekig visszaereszkedtünk, egészen odáig, ahol elváltunk tőle egy órával azelőtt, majd ismét nekikezdtünk a talpfákon a nem túl bokakímélő menetnek.

És ha már március 15-e, akkor a Magyar Zászló is szerepeljen itt

A keresztező Turistajelzés-t gyorsan elértük, itt kellett balra fordulva elkezdenünk az ereszkedést Budakeszi felé. A Budakeszi melletti erdő több helyütt is vadkerítéssel van körbevéve, melyeken többnyire egy létra segítségével lehet átjutni. Az első ilyenen átmászva megörültünk, hogy végre egy kicsit tényleg elszakadhatunk a város zajától, és egyben el is vesztettük a megfelelő jelzést. Ettől kezdve lényegében vakon haladtunk. Hamarosan elértünk egy kisebb mesterséges tavat-pocsolyát, majd annál szétnézve felleltünk pár üres karámot is, melyben a kiírás szerint az elszállításra váró vaddisznók voltak ideiglenesen elszállásolva.

A mellettünk elhaladó első szerelvény

Mivel nem igazán voltunk képben, hogy merre is van a kilátónk, és legfőképp, hogy milyen út vezet fel rá, toronyiránt haladtunk előre. Úgy gondoltuk, hogy a kilátónak a legmagasabb ponton kell lennie, így azt vettük célba, legalábbis a felfele haladó ösvényeket.

Nemsokára megpillantottuk a faépítményt és ennek megörülve felsiettünk a meredek domboldalon. A kilátótól pár méterre azonban egy bő 2 méteres kerítés állta utunkat. Mivel nem láttunk a közelben vadkerítéseknél megszokott átvezető létrákat, így időspórolás céljából átmásztunk a kerítésen.

Felsétáltunk a kilátóba - amelynek a teteje hiányzott. A könnyed kiesést elkerülendően nem merészkedtünk a hiányos rész széléig, a biztonságosabb helyekről készítettünk csak fotókat (ami sajnos meg is látszik a képek minőségén).

A kis tavacskaféle
Panoráma a kilátóból
A távoli mezők, melyek szélén voltak anno a vadlestúráink

Lemászva a kilátóból, a kerítés szélén haladva egy kordon állta utunk - ez tájékoztatott a kilátó ideiglenes lezárásáról...

Ezenkívül mint rájöttünk - véletlenül a Budakeszi Vadasparkba másztunk be... De ha már itt voltunk, akkor körbe is néztünk. Remekül meg van csinálva a hely, az összes őshonos nagyobb testű magyarországi emlősfajt felvonultatja, de a jellegzetesebb madárfajok is szerepelnek itt, nem is beszélve a látható háziállatokról.

A vadasparkban készült képek itt megtekinthetőek. A teljesség igénye nélkül az ott látható emlősfajok, majd a madárfajok, végezetül pedig a háziállatok:
  • Európai őz, Dámvad, Gímszarvas, Európai bölény, Vaddisznó, Zerge, Muflon, Vörös róka, Aranysakál, Szürke farkas, Barnamedve, Borz, Hiúz, Vadmacska, Vadászgörény, Nyulak, Patkányok, Egerek, ...
  • Pusztai sas, Rétisas, Egerészölyv, Halászölyv, Holló, Vetési varjú, Szarka, Fácán, Baglyok, ...
  • Szarvasmarhák, szamarak, kacsák, baromfik, kecskék, disznók, ...

Miután kinézelődtük magunkat, a Turistajelzés jelzést követve visszafele is, hamar újra a síneknél folytathattuk a túrát. Készítettünk egy videót az elszáguldó vonat alvázáról ez a turaoldal.hu youtube csatornáján megtekinthető az egyéb videókkal egyetemben.

A Gyermekvasút Szépjuhászné állomásánál megettünk még pár szendvicset, majd megjutalmaztuk magunkat egy söröcskével is.

Már csak a két Hárs-hegy kilátói voltak hátra, így a Turistajelzés, majd Turistajelzés jelzéseket követve először a Kis-Hárs-hegyet látogattuk meg, hogy a csúcsáról körbenézhessünk, majd a Turistajelzés-ön visszatolatva a Turistajelzés-n folytatva utunkat felmentünk a Nagy-Hárs-hegyre is. Útközben elhaladtunk egy lezárt barlang mellett is, majd nem sokkal később egy nem túl megerőltető menet után felértünk a csúcsra.

Mindkét hegyen készítettünk pár, a ködös időnek köszönhetően nem túl minőségi képet, majd leereszkedve a sínekhez rátértünk az utolsó etapra.

Kilátás a Kis-Hárs-hegyről
A Nagy-Hárs-hegyi Kaán Károly kilátó
Kaán Károly kilátó panorámája

Nagy távolság már nem volt hátra a végállomásig, mindössze a Gyermekvasút patkó alakú alagútján kellett átjutnunk, majd gyorsan az út végére is értünk egy vasúti felüljárót magunk mögött hagyva.

A Hűvösvölgyi végállomáson pecsételtünk egyet túrajelentésünkre, majd egy gyors szusszanásnyi idő után hazaindultunk...

Eme túraútvonalat javasolnám mindenkinek, egy kellemes kis napos programot lehet alakítani belőle