Túrafelszerelés

Itt a túrákhoz szükséges felszerelést igyekszünk összeszedni, hogy egy minél teljesebb lista alapján lehessen összeszedni a cókmókot - kezdőként és akár profiként is. Az itt leírtakat mi is sokszor mankóként használjuk, mintegy ellenőrzőlistaként a hosszabb túráink előtt.

A gyalogtúra, bringatúra, barlangtúra és kenutúra felszereléseit eddig külön kezeltük a weboldalon, de mivel rengeteg a felszerelésben az átfedés, inkább egy helyre csoportosítottuk az infókat, a különbségeket természetesen kiemelve. Természetesen a természetjárás különböző ágainak is vannak sajátosságai, ezeket is megírjuk és felhívjuk a figyelmet, hisz ezen tudás birtokában még egyszerűbb lesz összekészíteni a csomagunkat a közelgő túráinkra.

Nem tudunk mi sem egy fix felszereléslistát készíteni, hisz bizonyos mértékig ez egyénfüggő, de az alapok megegyeznek. Ezzel együtt mi a ránk jellemző infókat adjuk át, a tapasztalatainknak megfelelően az itt leírtak magunknak is szólnak, kis segítség a későbbi csomagoláshoz, hogy ne maradjon ki semmi

Fontos, hogy a gyalogtúrákhoz szükséges felszerelést vesszük alapul, majd a későbbi menüpontokkal ezt finomítjuk és korrigáljuk!

Létrehozás dátuma: 2014.02.19.
Utoljára módosítva: 2017.10.24.
Írta: András,
   » Turista ismeretek

Javasolt felszerelés (gyalogtúrákhoz)

Egy-egy túrára felkészülni nem mindig egyszerű feladat, már a felszerelés összeválogatása is okozhat fejtörést. Kezdő túrázók számára próbálunk itt segítséget nyújtani, de a profibbak számára is érdekes lehet a lista. Ne feledjétek, itt a nyári gyalogtúrák felszereléséhez próbálunk segítséget nyújtani, az egyéb természetjárási módok sajátosságait lejjebb részletezzük.

Megjegyzések és csoportosítás

Ne felejtsük el biztonságba helyezni az értékeinket! A rosszakaratú emberek ellen is védekeznünk kell, ha egy rosszabb közbiztonságú településen haladunk át (pl. a kéktúra mentén Mátraverebély), illetve az időjárás viszontagságai sem tesznek feltétlen jót az értékeinknek. Egy hosszú, esős túránk során történt, hogy mikor otthon elővettem a kulcsomat, az egy merő rozsda volt - de a telefonok többsége is rosszul viseli a nedvességet.

A bicskámat én mindig az övemen hordom, így pl. étkezésekkor mindig kéznél van a penge része, de az ollót és sörnyitót is sűrűn használom. Ehhez viszont elengedhetetlen egy hasznos kis bőr tok, erdőben a ´menő´ láncos megoldásokkal ne bohóckodjunk...

Én nyáron egy olyan hosszú gatyát hordok, melynek lecipzározható az alja, így nem kell külön rövid- és hosszú gatyát cipelnem egy rövidebb túra esetén. A túramellény is hasznos dolog, én abban tartom a használt papírokat (pl. szintmetszet, túradokumentáció), a fejlámpámat és pl. nappali telótöltés közben a powerbankot is, de megerőltetőbb menet esetén ide kerül a szőlőcukor egy része is.

Mi úgy készítjük el a hagymás szalonnát, hogy a 250-400 g zsírszalonnát felkockázzuk, majd a 2-3 fej felkarikázott hagymával együtt a lábosba öntjük. Alkoholos főzőn 10 perc alatt elkészül az étek, mely egy fárasztó nap után zsemlével vagy kenyérrel mennyei csemege. (Néha már otthon felaprítom a szalonnát és hagymát, egy közös zacskóban pár napot ki kell bírniuk.) - Ha nem sütjük meg annyira, akkor a kevéske zsírt helyben kitunkolhatjuk a lábosból, ha viszont kicsit tovább főzzük, akkor a sok kisütött zsírt az előzőleg megivott sör dobozába töltve kiváló reggeliként fog szolgálni másnap (pláne ha még egy fiola só is van nálunk ízesítésnek).

Rendszerint egy-egy 1,5 literes ásványvízzel, illetve egy-egy fél literes teával/vízzel indulunk útnak. Ez kitart addig, míg az utunkba nem kerül egy bolt, vagy forrás, ahol pótolhatjuk készleteinket. Az is igaz mondjuk, hogy néha viszünk magunkkal energiaitalt is - végszükség esetén azért ez is folyadéknak számít. - (Első Mátrás túránk során úgy alakult, hogy a harmadik nap közepén elfogyott minden vizünk, semmi nem volt nálunk. (Na jó, pár korty pálinka, de azért az nem az igazi szomjoltásra...) Épp távolodtunk Kékestető felől, egy napsütéses hegygerincen haladtunk sokáig. Azt is hozzá kell tenni, hogy aznap dőlt meg a 80 éves melegrekord... Szerencsére bajunk nem lett, de meglehetősen kellemetlen élmény volt...)

Régebben egy gázfőzőt használtunk, illetve tábortűzön melegítettünk, de manapság áttértünk teljesen az alkoholos főzőre. Házilag elkészíthető 15 perc alatt és mindössze 1-2 sörös dobozra van szükség hozzá. A hozzá való alkohol (95+ %-os denaturált szesz) literje pedig 600-1000 Ft-ért kapható. Mi a nyári 8 napos túráinkon nem használunk el egy litert összesen, rendszeresen használva - napi egy sólettel vagy hagymás szalonnával + 1-1 levessel (1 l vízmelegítés) + kávéval (0,5 l liter vízmelegítés) számolva. A főző elkészítése részletesen a Tábori konyha menüpont ´Alkoholos főző készítése házilag´ részén található.

A 13.000 mAh-s akkummal én 3,5-ször tudom feltölteni a 2100 mAh-s akkumulátorú okostelefonomat. Ez azt jelenti, hogy óvatos használattal 5-6 napig egy működőképes telefonom van, de aktívan fotózva és GPS-sel mentve az útvonalunkat is bő 4 napig használható. Sajnos a powerbank lassan töltődik fel, de ha a túrán az egyik faluban egy 2 órás kocsmázás közben töltjük a telefont és a pótakkut is, akkor cserébe +2 nap használatot kapunk. A 9 napos Júliai-Alpok túránkon csak a kocsi szivargyújtójával töltöttem az eszközöket, de a 2015. augusztusi 8 napos kéktúránk során is csak 2-szer tettem fel tölteni a gépeket 1-1 órára sörözés közben. Mindkét alkalommal óvatoskodás nélkül használhattam a telefont fotózásra, GPS-es útvonalmentésre és egy minimális netezésre (vonatmenetrend). (A telóm egy Samsung Galaxy Core LTE, 2100 mAh-s akkuval. GPS-es útvonalmentéssel, aktív fotózással, pár 1-2 perces videókészítéssel és minimális nethasználattal kihúzza bő 12 óráig töltés nélkül.)

Felszerelés csoportosítása

Pakolás során fontos, hogy minden felszerelésünket könnyen elérhessük, pontosan akkor, mikor szükségünk van rá. Emiatt nem lehet egy kőbe vésett módszert adni a felszerelésünk helyes elcsomagolásáról, pláne mivel a szükséges felszerelések túránként változnak, ráadásul túrákon belül is változnak.

Például egy többnapos túra során a reggeli fogmosást nem keléskor célszerű elvégezni, mivel egyrészt vízpazarlás, másrészt csak késlelteti az indulást. Az a (szerintünk) jó megoldás, ha a fogkefe és fogkrém reggelente kéznél van, például a mellényzsebben, nadrágzsebben, vagy a táska egy könnyedén elérhető részén, és akkor mosunk fogat, ha falusi kúthoz, vagy egy erdő mélyén lévő forráshoz érünk. Ezáltal nem kell a vízzel kényelmetlenül spórolnunk, ráadásul még pihenhetünk is egy kicsit úgy, hogy lényegében nem vesztünk időt. Fogpucolás után pedig elsuvaszthatjuk az eszközöket egy mozdulattal a táskáink mélyére...

Egy másik gondolat, hogy a sűrű, szomjúság miatti megállást elkerülendően érdemes beszerezni egy ´szopókás´ kulacsot (camelbak), melyet iváshoz nem kell előszedni a táskából, hanem egy ´hosszú szívószálon´, csövön keresztül tudunk kortyolni a tartalmából. Ilyennel mi még nem rendelkezünk, és bár a gondolat jó, de nem igazán bánom én azt, hogy óránként egyszer levehetem a táskát, hogy kortyoljak párat az üvegből

Szintén egy kényelmi, azaz praktikus szempont az, ha a szendvicseket nem túra közben kell elkészítenünk, hanem már otthon megcsináljuk az elemózsiát, hogy akár menet közben is ehessünk, ha úgy alakul. Egy átmeneti megoldás, ha az összes hozzávaló elő van készítve és csak kapkodni kell magunkba az ételt (például felkarikázott téliszalámi, hozzá harapott zsömlével és paprikával. Így több napra való felvágottat is magunkkal vihetünk, míg a falvakban elég csak a zsömlét pótolni.)

Ám a pakolásnak nem csak kényelmi szempontjai vannak. Például mi a túráinkhoz eső elleni védelemként az eredetileg függőágyhoz beszerzett ponyvát hordjuk. Viharok alkalmával már sokszor mentett meg minket a bőrig ázástól. Eredetileg egy ponyvát a táska aljára pakolnánk, hisz szerencsés esetben csak esténként van rá szükségünk a függőágy vagy sátor fölé. Igen ám, de onnan előszedni legalább egy perc, ami elegendő ahhoz, hogy egy nagy zuhé alkalmával jócskán elázzunk. Ezért ezt a problémát mi úgy oldottuk meg, hogy Viktor a ponyvát a táskáján kívül hordja a hevederjei közé feszítve, én pedig a hátizsák hátulján lévő polifoamba csavarom bele. Ezen elhelyezéseknek köszönhetően másodpercek alatt előkaphatóak, mégsem gátolják vagy nehezítik meg a táska használatát. (Ezzel együtt valószínűleg nem ez volna a ponyva hordásának hivatalos módszere )

A bicskámat és tőrömet én mindig az övemen hordom, hisz bármikor szükség lehet rájuk (evéshez, gallyvágáshoz, sörnyitáshoz, stb...). A polifoamot (és benne a ponyvát) a hálózsákommal együtt kívül, a táskám hátulján helyezem el, ha van sátor, akkor azt is. Mára vettem egy 85 literes túratáskát, így a hálózsák annak külön nyitható legaljára kerül egy zoknival és a felfújható párnával együtt. Ha függőágyat használunk, akkor az a minimális helyigénye miatt a táska mélyére kerül. Legalulra az éjjel használt cuccost pakolom, úgy mint meleg és váltóruha, tartalékeszközök, stb. Az elsősegély-felszerelés ezek fölé kerül, hisz jó esetben nincs rá szükség, de mégis egy rántással elővehető onnan. Ezek mellé kerül még a varrófelszerelés, a főzőeszközök, a konzervek és minden olyan dolog, ami napközben szükséges lehet. A másfél literes ásványvíz a táska szélén áll, fölülre pedig a maradék kaja jön.

A túrajelentés és útvonalterv, a ceruza, egy csomag gyufa vihargyújtó, powerbank, távcső, kompakt fotógép és fejlámpa a mellényzsebemben van. A pénztárca és a fényképezőgépként is használt telefon valamely cipzározható zsebembe kerül a túragatyában. Mióta nem a telóval fotózok, így kibír egy bő napot töltés nélkül, a powerbank is kikerült a mellényzsebből a táska egy védett helyére.

A kéktúra füzet és térkép pedig szintén vagy a mellényzsebben kapnak helyet, vagy a táska tetején egy külön fakkban. A táskám oldalsó kis zsebeiben a fél literes kulacs kerül, illetve az energiaadó nassok, úgy, mint sportszelet és krumpli- vagy szőlőcukor.

Pakoláskor az azért az alapelv, hogy elsősorban a biztonság a fontos (pl. telefon, síp és elsősegélyfelszerelés gond nélküli elérése, gyufa vízmentes elzárása), de ezzel együtt számunka minél kényelmesebb módon pakoljunk be - például ne vágja szét a hátunkat a kemény konzerv, kerüljön közé például a vékony esőkabát.

Módosított felszerelés bringatúrákhoz

A gyalogtúrák felszerelése az alap, az ahhoz tartozó kiegészítések olvashatóak alább, szintén nyári túrákhoz (a téli felszerelésekről később lesz szó). Természetesen a bakancs helyett egy jó edzőcipő vagy bringás cipő szükséges tekeréshez, illetve a túratáska is másmilyen lesz.

Kiegészítő felszerelés via ferratahoz, illetve magashegyi túrához

Ha a gyalogtúra magashegyi túrába fordul, illetve mászni is szeretnénk kicsit, akkor a felszerelésünket kissé módosítani kell, pontosabban ki kell egészíteni pár eszközzel. Télen mindenképp szükséges a magashegyi felszerelés (gleccserfelszerelés), de 3000 méter körül már nyáron is találkozhatunk nagy hótáblákkal. Via ferrata (azaz klettersteig) szett pedig C-s vagy nehezebb ferrataknál mindenképp szükséges!

Via ferrata / Klettersteig felszerelés

Hágóvas és jégcsákány

Olaszul ´via ferrata´ (vasalt út), németül ´klettersteig´ (mászóösvény) kifejezés, olyan hegyi utat jelöl, ahol fixen beszerelt fémkábelek, létrák, hidak és lépcsőfokok segítik az előrehaladást. A z útvonalaknak többféle nehézségi besorolása létezik. Manapság legelterjedtebb az A-E-ig tartó skála, ahol az A a legkönnyebb és az E a legnehezebb utat jelöli. Ennek az ötfokozatú skálának a finomítására a köztes fokozatokat is jelölik; a C-nél nehezebb, de a D-nél könnyebb szint a C/D.

Ez a beosztás azonban csak a kiválasztott út technikai nehézségére vonatkozik, sem a kondícióigényt, sem az út hosszát, illetve időtartamát nem jelzi. A besorolás az út legnehezebb része alapján történik.

Magashegyi felszerelés alapok

Téli túra esetén mindenképpen javasoljuk eme kiegészítő felszereléseket; illetve nyáron is, amennyiben 3000 méter körül is tervezünk túrázni.

Magashegyi felszerelés

Előzetes tudás nélkül ne vállalkozzunk önállóan sziklamászásra vagy gleccsermászásra, tapasztalat nélkül kizárólag szervezett csoporttal menjünk!

Kényelmi cókmók, ha kocsival megyünk

Amennyiben kocsival megyünk a többnapos túra helyszínére és nem csak az elején és végén leszünk az autónál, akkor kihasználhatjuk a járgány nyújtotta lehetőségeket - például ha csillagtúrázunk, akkor akár minden este a kocsi mellett vacsorázhatunk és reggelizhetünk, sátrazhatunk vagy függőágyazhatunk az időtől függően. Az ez esetben vihető plusz kényelmi felszerelések a következőek lehetnek:

Téli kiegészítés a különböző természetjárási formákhoz

Bármely természetjáró ágazatnak is hódolunk, a hideg időre és a télre külön is fel kell készülnünk már csak a felszerelés tekintetében is. Ez alól talán a barlangászat a kivétel valamelyest, hisz a barlangok hőmérséklete többnyire állandó.