Köveskáli tábor, táboroztatás » 2014.07.05-11.

Ferivel már többször kerekeztünk együtt az elmúlt pár évben, sőt, a tanítványaival is volt alkalmunk nem egyszer együtt száguldani a főváros körüli túrák során. Így merült fel az ötlet, hogy a Köveskáli táborba, melyet hárman szerveznek, menjünk le mi is Viktorral.

Szerencsétlenségünkre Viktor épp a tábor idején volt a családi Tisza-túrán, így ő nem tarthatott velünk, én viszont leutaztam, hátha hasznomat veszik. Eredetileg csak 2-3 napot terveztem ott lenni, de végül úgy alakult, hogy végig maradhattam.

A nyaralás egy hetes volt, a 17 felsős általános iskolás táborlakón kívül 4-en voltunk felnőttek lenn. A 7 nap folyamán bebarangoltuk a Balcsi északi felének egy jó részét, megtekintettük a legszebb helyeket, és igen tartalmasan töltöttük el az időnket.

Összességében egy tökéletes kaland volt, bár nehézségek is voltak; kánikula és vihar is nehezítette néha az utunkat. Viszont ezzel együtt is remek volt a móka, nagyon remélem, hogy jövőre lesz ismétlés, ugyanezzel a csapattal

Útban Tapolcára már a tekerés elején három defektgyanús bringa akadt, de szerencsére csak az egyiknél kellett kicserélni a belsőt. A nap többi részét is megúsztuk nagyobb szerelések nélkül, így felhőtlenül élvezhette a csipetcsapat a tavas-barlangot és a túrát.
Szerdán a borús idő miatt csak a közeli Hegyestűt tűztük ki célul, de az indulást követően eleredt az eső, úgyhogy a 17 ázó-fázó fiatallal gyorsan visszafordultunk. Pár órával később indultunk neki ismét, de a túrát így már csak két lány vállalta be, Luca és Blanka. Négyesben tekertünk fel (Ferivel), és meg kell hagyni, a lányok jobban bírták a hosszú emelkedőket, mint mi De a panoráma mindenért kárpótolt.
A Tihanyi-félszigetre való érkezésünk után a Belső-tó szélén megtekintettük az őshonos marhákat, majd a villanypásztor megfelelő működésének ellenőrzését követően elmentünk várost nézni.

Megtett táv: 210 km
   » Bringatúra    » Túravezetés    » Segédkezés túrán

Tájegység: - Tapolcai-medence - Balaton-felvidék - Balaton
Túra ideje: 2014.07.05-11. » 7 túranap
Táv és szint: → 210 km ↗ 1600 m ↘ 1600 m
Túra útvonala: Köveskál középponttal csillagtúrák, pl.: Zánka, Hegyestű, Salföld, Tihany, Tapolca
Infó, ötlet: - a bringaút többségében megfelelő, csak igen forgalmas utakon van kijelölve
- első napokban kánikula, utolsó két nap viharok
- eléggé élettel telt a Balaton környéke
- Feri osztályával, egy iskoláscsoporttal túráztam a héten, őket táboroztattuk

Fehér gólya
(20+) »
Szélhajtó küsz
Házityúk

30 Zánka, Köveskál, Zánka, Köveskál szombat Szombaton megérkeztünk Zánkára, feltekertünk Köveskálra a szállásunkhoz, majd strandolás.
40 Köveskál, Kékkút, Salföld, Zánka, Köveskál vasárnap Vasárnap megnéztük Kékkúton a vastartalmú forrást, Salföldi Major állatait, végül Zánkán strandoltunk.
40 Köveskál, Nagyvázsony, Köveskál hétfő Hétfőn eltekertünk Nagyvázsonyba, megnéztünk egy kovácsműhelyt, majd a várat.
43 Köveskál, Tapolca, Köveskál kedd Kedden Tapolcán csónakázás a tavas-barlangban, majd hazatekerés.
13 Köveskál, Hegyestű, Köveskál szerda Szerdán az össznépi biciklizés elmaradt, 4-en mentünk csak fel a csúcsra, de megérte a panoráma miatt.
60 Köveskál, Tihany, Köveskál csütörtök Csütörtökön eltekertünk Tihanyba, megnéztük a belső tavat és a várost, majd visszafele bőrig áztunk.
8 Köveskál, Zánka péntek Péntek reggel összecihelőzködtünk, megtartottuk az előző este elmaradt ´búcsú estet´, majd hazaindultunk.
Összesen ∑ 210 km-t tehettünk meg a 7 túranap folyamán

Bringatábor és kaland Köveskálon

Elérkezett a nagy nap, a hetes biciklitúra első napja. A Köveskáli kalandot 3 db egy-egy napos bringatúra előzte meg, ezek egyikén Viktorral mi is részt vettünk, 2014.05.10-én a Nagytétényi Kastélymúzeum célkitűzésű tekerésen. Sajnos Viktor a táborba nem tudott velünk tartani, mivel épp a Tiszán evezett a családjával, de így is 4-en kísértük a csapatot: Zsófi, Anikó, Feri és én. (Akarom mondani: Zsófi néni, Anikó néni és Feri bácsi )

Szombat

Feri és Zsófi az akkor még csak 15 főt számláló gyerekcsoporttal a Déli pályaudvaron találkozott szombat reggel, mi Anikóval viszont kocsival mentünk le, a csomagtartóban szállítva a csipetcsapat heti élelmének egy jó részét. Telefonom GPS-e a legjobbkor mondott csütörtököt, így az út végét nehezítette a helyismeret hiánya. Az utolsó métereket ráadásul csak telefonos segítség igénybevételével tudtuk megtenni a pontos cím ismeretének hiánya miatt.

A vonatról lekászálódott csapat

Mindenesetre elérkeztünk Köveskálra, az Iskola utcában lévő táboroztatásra használt régi iskolaépülethez. Maga az épület nem tudott túl sokat, de a célnak tökéletesen megfelelt. Tartalmazott 4 db 10 ágyas szobát, illetve egy 3 ágyasat. Ezenkívül egy előtér foglalta még a helyet, melyben 3 működő csap adta a vizet. Az iskolától pár 10 méterre egy másik épületben volt egy konyha, illetve egy nagyobb helység, annak oldalában pedig a 2-2 wc-t és zuhanyzót tartalmazó női, illetve férfi részleg. A két épület közti udvar meglehetősen nagy és árnyas, ráadásul ki van alakítva benne egy sütögetésre alkalmas tűztér, illetve egy kemence is. A telek másik oldalán egy focipálya található, melyen komoly meccseket játszottak a fiatalok a helyiekkel.

A hely kiválóan alkalmas táboroztatásra, de van két gyengepontja - Az egyik az iskolaépülettől pár méterre álló szomszéd telek, melyen szagos disznókat tartanak, illetve a wc-k. Egyrészt kevés, másrészt nincs túlságosan karban tartva. De ezek mind olyan kellemetlenségek, melyek felett gond nélkül át lehet lépni - kicsit sem rontják az összhatást vagy az élményeket.

Szóval Anikóval elérkeztünk a táborhoz, és még volt bő 40 percünk, hogy kipakoljunk a kocsiból és fogadjuk a kis csapatot a Zánkai állomáson. A feladatunkkal időben végeztünk is, feltöltöttük a konyha hűtőit, illetve a szobáink szekrényit, majd indultunk is a vonathoz. Pár perccel előztük csak meg a beérkező szerelvényt, majd segítettünk lepakolni a csomagokat és a bringákat, bringáinkat. A kocsival egy fordulóval felvittük a fiatalok bőröndjeit, majd a második körben a biciklim került a csomagtartóba. Anikó felpattant a többiekkel a vasparipákra, és nekivágtak a majd 8 km hosszú, dimbes-dombos távnak, hogy felérjenek Köveskálra. Én a kocsival kísértem őket, és mosolyogtam magamban, hogy szegényekkel ellentétben nekem kivételesen nem kell a kánikulában tekernem.

Bő egy óra alatt, fáradtan és szomjasan érték el a régi iskolát, és foglalták el a szállást. A fiúk és lányok külön-külön szobát kaptak, Zsófi és Anikó a 3 ágyas, régi tanáriban rendezkedtek be, mi pedig Ferivel kényelmesen elterpeszkedtünk a harmadik 10 ágyas szobában. Az utolsó nagy helységben összetoltuk az ágyakat, hogy éjszakára itt tárolhassuk a bringáinkat, ne kelljen aggódnunk értük.

A szobába zsúfolódott drótszamarak csillogása

Némi pihenőidőt hagyva a fiataloknak, 1-2 órával későbbre tűztük ki az indulást - aznap még le akartunk menni, csobbanni egyet a zánkai szabad strandon. Nehézkesen bár, de összecihelőzködtünk, majd indultunk is lefele. Azaz nem teljesen lefele, mert az út felénél van Hegyestű oldala, az a legmagasabb pont a két település közti úton. Odáig felfele kellett tekernünk többnyire, és onnan élvezhettük csak a gravitáció adta sebességet a lejtőkön.

Már itt előjöttek az első műszaki problémák, Kinga biciklijén a lánc úgy döntött, hogy meg akar válni a fogaskerékről, így leugrott róla. Szerencsére ez egy könnyen orvosolható probléma volt az ő biciklijén, így (mégha elő is fordult ez utána jópárszor) nem okozott különösebb problémát vagy fennakadást. Az út végső szakaszán kissé kacskaringóztunk, míg ráakadtunk a megfelelő bringaútra, de végül nagyobb eltévedés és gond nélkül megérkeztünk a strandra.

Összekötöttük a bringákat, majd a nagy többség neki is indult a Balcsinak, hogy a maradék energiáit is elhasználja a vízben. Boginak ez volt élete első Balatoni nyaralása, és bár a tó egy kagyló általi vágással üdvözölte, azt mondta, hogy nagyon élvezte a csobbanást is, csakúgy mint az eddigi túrát.

Jó másfél óra lubickolás volt engedélyezve a társaságnak, aztán indulnunk kellett vissza, hogy le ne késsük a fél 8-ra megrendelt vacsoránkat. Előtte azonban még meg kellett keresnünk egy később érkező lányt, Blanka jött meg Zánkára az anyukájával. Nem ment egyszerűen az egymásra találás, mivel a strandra nem lehet kocsival behajtani, pontos helyismerete pedig egyikünknek sem volt. Szerencsére rövid idő alatt megtaláltuk a még hiányzó cspattagot, és első kerekének behelyezése után, egyesülte a csoport többi részével, elindultunk felfele Köveskálra.

Az út felfele sem ment hibátlanul, Kinga biciklije ismét rosszalkodott, így vissza kellett tenni még párszor a láncot. Későn indultunk el a strandról, így a szállásunkhoz már nem mentünk fel, egyenesen az étteremhez tekertünk. Volt valami menza-jellege a helynek és az ételfajtáknak, de össze sem lehetett hasonlítani az iskolai koszttal. A helyen remekül főznek, megfelelő adagokkal számolnak, és határtalanul kedvesek a vendégekkel.

Vacsora után feltekertünk a 2-3 percnyire lévő iskolához, majd a csapat szabadon elfoglalhatta magát. Közben bepakoltuk a bicikliket a számukra alakított szobába, és mi is leültünk szusszanni egyet.

Zsófi és Anikó tervezett egy napi pár perces csapatok közti vetélkedőt a hétre, így ehhez először egy igen hangzavarkeltő módon kiválasztotta egymást a 4 csapat. Később a vetélkedő első fordulója is rendben lement, így meg lehetett próbálni elzavarni a fiatalokat aludni. Zsófi hősiesen küzdött velük, de hogy ki győzött, azt valószínűleg mindenki másként látja

Vasárnap

Másnap reggel már korán talpon voltunk, 8 előtt már mindenki fenn volt. A terv aznapra a Kékkúti forrás megtekintése volt, illetve egy Salföldi Major-béli állatnézés. Ezek előtt még egy Köveskáli pár perces tekerés is gondolatban volt, feltérképezni a települést.

Ferivel még reggeli előtt letekertünk a reggeliző- illetve vacsorázóhelyünkre, hogy felhozzuk az aznapra rendelt pár kiló kenyeret, melyekből a kiválasztott csapat elkészíti a táborlakók tízóraiját.