Túravezetői elővizsga - KR csoport » 2015.05.08-10.

A hétvégén végre megrendezésre került a várva-várt gyakorlati elővizsga. Pusztamarótra utaztunk le pénteken, majd táborverés és eligazítás után vacsoráztunk egyet és a tábortűznél élveztük a természet közelségét.

Szombaton kellett teljesíteni a kb. 10-12 km-es vizsgapályát, a 7 térképen kijelölt pontot 4 óra alatti szintidővel volt muszáj felkeresnünk és igazolnunk egyénileg. Éjjel pedig ismét túrázni mentünk, hogy a sötétben is gyakoroljuk kicsit a tájékozódást.

Vasárnap a táborbontás és hazaindulás előtt délelőtt még az 5 csoport forgószínpadszerűen felkeresett 3 helyszínt. Az egyik állomáson GPS használatát gyakorolhattuk, a következőnél tájfutótérkép segítségével kellett pontokat felkeresnünk, a harmadiknál pedig különféle tájolótípusokkal ismerkedtünk.

Remek kis tábor volt

» Gyalogtúra    » Túravezetés

Tájegység: Gerecse
Túra ideje: 2015.05.08-10. » 3 túranap » 2 éj a szabadban
Szintváltozás: 75 m/km
Túra útvonala: Pusztamarót és környéke
Infó, ötlet: - kullancsriasztó fontos volna
- jellemzően nem utakon mentünk
- napos, néha felhős, kellemes túraidő
- az oktatókon kívül 43-an vettünk részt az elővizsgán

Ragyás futrinka
Közönséges kullancs
(5) + »

0 Pusztamarót péntek 18:00-tól megérkezés a kempinghez, sátorverés, tábortűz, iszogatás
12.3 Elővizsga szombat 10:20-17:30 a pálya bejárása egyénileg, pár perces indításokkal, 4 órás szintidővel (én 12:52-kor indultam és 3,6 óra alatt végeztem)
2.5 Éjjeli túra szombat 21:00-23:30 tájékozódás éjjel; egy rövid pályaszakasz bejárása
4 Gyakorlatok vasárnap 09:00-13:30 körbejárni a megadott pontokat, közben:
- GPS használata
- tájfutótérkép használata
- egyéb tájolók használata
0 Pusztamarót vasárnap 13:30-ig elpakolás, indulás haza
∑ 18,8 km

Túravezetői elővizsga - KR csoport

Pénteken 16:00-ra beszéltük meg a találkozót a város szélére, onnan együtt mentünk tovább 8-an két kocsival Pusztamarótra. (A csoportunk hiányzó két tagja csak másnap reggel jött le.) A tervezhetőséget lehetetlenné tévő dugónak köszönhetően csak majd egy órás csúszással később indulhattunk el, illetve a további utunkon sem segített bennünket.

Pusztamaróti emlékmű
OKT füzet borítóján is szerepel

Az akadályok ellenére is leértünk azonban a kempinghez este 6 körülre. Gyorsan belaktuk a területet és felvertük sátrainkat is. Az ekkor még hiányzó emberekkel együtt, de az oktatóinkon kívül összesen 43-an voltunk. Az esti program kajálás, tűzrakás és iszogatás volt mindössze, miután kaptunk némi eligazítást a leendő feladatainkról.

Másnap a reggeli után 9:30-kor volt gyülekező a temető melletti esőbeállónál, hogy megtudjuk hogy is fog zajlani az elővizsga. A közelben meg volt adva 7 pont, melyeket egyénileg fel kellett keresnünk, és az ott található különböző színű zsírkrétákkal kellett igazolnunk az ottjártunkat. (A körpálya elvileg 9500 méteres volt, 300 méter szinttel és 4 óra szintidővel; nekem 12,3 km-t lesétálva, 500 méteres emelkedéssel sikerült teljesítenem 3,6 óra alatt.)

Az elővizsga során felkeresendő pontok

Az első megadott pontot még gond nélkül megtaláltam, ez az 5-ös ponttal együtt jutalomjáték volt. Ez után azonban elkövettem az első hibát - ahelyett, hogy a szekérúton folytattam volna utamat délkelet felé, én visszatértem a Turistajelzés jelzésre, amin délnek indultam. Azt terveztem, hogy 800 méterrel később keletnek fordulok egy ösvényen, de a kinézett út 100 méterrel beljebb sajnos megszűnt, így a térdig-derékig érő aljnövényzetben kellett haladnom majd egy kilométert csak a tájolómra hagyatkozva.

Eltévelyedés közepette a megzavart állatka

Szerencsére a jelölt vadlesnél rátértem a szekérútra, így 20 perces veszteséggel, de újra irányban voltam. A 2. pontunk egy forrás volt. Minimális kóválygással meg is találtam szerencsére, itt már kialakult egy minimális tumultus, mivel többen is beértük egymást. Egy őzet volt szerencsém itt látni, valószínűleg a 42 vizsgázó társammal alaposan felzavartuk a környéken élő állatokat. Az állat alig 20 méterre sétált el mellettem, de sajnos a zsebemben lévő mobilomat csak későn tudtam elővenni, így kép nem készült róla.

Robinak, a csoportvezetőnknek viszont szerencsésebben telt a találkozás az őzekkel, ő videóra tudta venni a mellette elvágtázó 120-150 fős csorda útjának egy szakaszát. Ezután nem sokkal a 3. pont következett. Én a patakot követve tértem rá a szekérútra (ahol találkoztam Robival) majd az azt követő vadlesnél fordultam le keletnek.

Kilátás a dombtetőről

Úgy hallottam, hogy a többiek kissé kóvályogtak itt, nekem szerencsém volt és viszonylag hamar megtaláltam a csúcs közelében elhelyezett narancsszín tájfutóbólyát. Ennél a pontnál a zsírkrétát nem találtuk, így csak fotót készítettünk az ottjártunk bizonyítására.

Következő pontunk szintén egy forrás volt, a második elkavarodásomat én itt intéztem. Szintén a tervem volt hibás, rossz utat választottam magamnak. 10 percnél mondjuk itt sem buktam többet, kis korrigálással ismét a jó úton haladtam tovább. Az 5-ös pont ajándék volt, egy nyiladékban lévő vastag szekérúton kellett felfele haladnunk, hogy a dombtetőn átbukkanva egy balkanyarral a kerítés mellett elérjük az ellenőrzőpontot.

A 6-os pontot jelző bólya

A 6-os állomás volt számomra a legszívatósabb, - és mint utóbb kiderült ezzel nem voltam egyedül - mivel a megjelölt lejtőkúp megtalálása nem volt egyszerű feladat. Én mondjuk elbambultam az úton energia-utánpótlás közben, így vissza egy módosítást követően nem a tervezett utamon haladtam, de a pont 100-200 méteres körzetében való kóválygásommal együtt buktam egy bő 40 percet ismét. Nehezítés volt az is pluszban, hogy a patak ki volt száradva, így nem segített túl sokat, de a csoportunk egésze vette az akadályt és megtaláltuk a 6-os pontot is.

Én innen iránymenettel haladtam nyugat felé, majd kiérve a széles ´kocsiútra´ már ismét ismertem a pontos helyzetemet. Egy szekérutat kerestem, amely az utolsó, 7-es pont dombteteje közelében halad, majd mikor már egyértelműen kivehető volt a csúcs, akkor egy ellenőrző irányszög méréssel ismét iránymenetet mentem és értem fel a ´Szépkilátás´ keresztjéhez. Nem tudom, hogy ez a csúcs neve-e vagy egy jelző, de mindenesetre kilátás abszolút nincs, de már kereszt is csak félig.

Laci és a lebbencs

Az utolsó pont megtalálása után a táborba már könnyen vissza lehetett érni az utat követve. Ott bevártuk a később indulókat is, és ezzel befejeztük az elővizsgánkat. Élesben pedig majd hó végén próbálkozunk

Délután Laci szervezésében és irányításával lebbencslevest főztünk (pontosabban egy isteni, sűrű keménylebbencset). A sonkát, kolbászt és tésztát ő hozta, mindegyik házi készítésű, saját gyártmány. Eszméletlen jók voltak a húsok nyersen is, alig bírtuk megállni, hogy ne kóstoljuk el az összeset.

Az összetevők feldarabolása után Laci a bográcsban megfőzte a 10 fős csoportunknak az étket, melyet a terjedelmes mennyiség ellenére igen gyorsan elpusztítottunk. Remek volt...

Ági a GPS-es feladat után azt követően, hogy Dragonnal már megvillantottuk segítőkészségünket

Némi sörözést és pihenőt követően este került sor az éjjeli túrára. 9-től fél éjfélig tettünk egy pár kilométeres kört a tábor közelében. Ennek köszönhetően sötétben is gyakorolhattuk a tanultakat a tájékozódásról. (Van aki feleslegesnek tartja az éjjeli túrázást és csak végszükségben halad sötétben - én viszont egyértelműen kiállok amellett, hogy az erdőnek van egy ugyanolyan értékű csábereje éjjel is, mint nappal.) Útközben a táboroztatásról is beszéltünk, majd a visszaérkezést követően hamarosan nyugovóra tértünk.

Vasárnap reggel is korán keltünk, a reggelinket a Túravezető Oktatók Sportegyesülete (TVOSE) szervezte. Utána egy részleges táborbontás következett, majd az 5 csoport forgószínpadszerűen haladt a kijelölt 3 helyszínre.

Na hogyan is jutunk el Sanyi helyszínéig...

Nekünk az első pontunk a GPS működésének elmélete, majd használata volt. Robi a környéken kijelölt 5 pontot, melyet a túraGPS-en is bejelölt. Annak a segítségével kellett felkeresnünk azokat.

Másodiknak Sanyihoz kellett mennünk, aki a tájfutótérképek használatát gyakoroltatta velünk. Már az odajutásunk is kalandos volt egy elnézett útnak hála, de a feladaton is elvéreztünk - egyszer mindenki hibázhat

Harmadik állomásunk Józsinál volt, ő az általunk használt hétköznapi laptájolókon felüli különböző tájolókkal ismertetett meg bennünket és gyakoroltatta be a használatukat az általa kijelölt kis körpályán. Terv szerint már délben hazaindultunk volna, de a jó hangulat és az elhúzódó programok miatt ez majd két órát csúszott.

A tábor remek volt, nagy kár hogy vége...